Terug naar het overzicht

De 6 belangrijkste voordelen van een sterk merk

 

 

Jarenlang al hebben merken mijn fascinatie. Als moeder van 2 dochters heb ik vaak discussies gevoerd over waarom ze persé die dure merkschoenen of -kleding wilden hebben. Het boeit me enorm om te zien hoe mensen aankoopkeuzes maken, zowel als consument als in business. Waarom kiezen ze voor een bepaald merk en blijven dat jarenlang trouw? Gedurende mijn marketingloopbaan de afgelopen 25 jaar heb ik in de keuken mogen kijken van grote merken zoals bijvoorbeeld HP. Die ervaring, mijn fascinatie en onderzoeksdrang zet ik dagelijks in om ondernemers zoals jij te helpen een merk te creëren en succesvol in de markt te zetten. Dat doe ik door middel van persoonlijke begeleiding maar ook door middel van een online programma, webinars en een wekelijks blog. Deze keer ga ik het hebben over de belangrijkste voordelen van het hebben van een sterk merk.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat bedrijven die sterke merken in de markt zetten succesvoller zijn. De belangrijkste redenen daarvoor zijn:

1. Een sterk merk zorgt voor meer omzet

Een aantrekkelijk merk zorgt voor loyaliteit bij haar aanhangers. Mensen beslissen op basis van emotie, in plaats van ratio. Ze willen zich graag ergens mee identificeren en ‘erbij horen’. Zodra mensen kiezen voor een merk is prijs een stuk minder belangrijk, met omzetgroei als gevolg.

2. Een sterk merk zorgt voor herkenning

Een goed merk is een merk dat blijft ‘hangen’. Mensen kopen immers sneller een merk dat ze kennen dan een merk dat ze niet kennen. Het opbouwen van merkbekendheid gaat in stappen:

a. Een merk valt op

b. Het komt bekend voor als je het ziet (herkenning)

c. Het merk wordt onthouden (herinnering)

Merkherkenning gebeurt als je geconfronteerd wordt met verschillende merken en je moet een keuze maken. Stel, je hebt trek in chips, je gaat naar de supermarkt en staat voor het schap met een scala aan merken. Je zult dan zeer waarschijnlijk kiezen voor het merk dat je herkent. Dit is een proces wat zich op onbewust niveau afspeelt. Er zijn onderzoeken gedaan in de bioscoop waarbij in de reclameblokken een aantal keer heel kort een flits van een Cornetto ijsje werd getoond. Het bleek dat de verkoop van Cornetto’s in de pauzes een stuk hoger was op de momenten dat deze beelden getoond werden dan op de momenten dat dit niet het geval was.

3. Een sterk merk zorgt voor herinnering

Merkherinnering gebeurt voordat je in de winkel staat. Bij het ontstaan van de behoefte, chips in dit geval, koppel je daar direct een merk aan dat je je herinnert, bijvoorbeeld Lays. Je gaat vervolgens naar de winkel niet alleen met het idee om chips te kopen maar om Lays chips te kopen. Bedenk je eens wat je opschrijft als je een boodschappenlijstje maakt. Schrijf je het product op, bijvoorbeeld mineraalwater, of Spa Rood, bier of Heineken, Tomatenketchup of Heinz ketchup?

Vanuit merkherinnering ontstaat merkvoorkeur, het onbewust steeds kiezen voor hetzelfde merk. Je pakt als je in de supermarkt voor het chips-schap staat eigenlijk altijd automatisch Lays.

Dit is ook de reden waarom sommige merken hun verpakking zoveel mogelijk willen laten lijken op dat van een populair merk. Ze hopen daarmee de consument om de tuin te leiden. Meestal steekt de rechter daar een stokje voor maar soms komen ze er wel mee weg, zoals het ALDI biermerk Buval dat opvallend veel lijkt op Jupiler.

4. Een sterk merk biedt flexibiliteit

Een merk overstijgt het product of de dienst. Onder een merk kunnen diverse producten en/of diensten ‘hangen’. Denk bijvoorbeeld aan modellen bij automerken. Als een bepaald product, model of een bepaalde dienst niet loopt kan het eenvoudig worden vervangen. Het stelt je tevens in staat iets nieuws te ontwikkelen en marktkansen te creëren.

5. Een sterk merk bouwt waarde op

Voor iedere ondernemer is het verstandig om een exit-strategie te hebben. Hoe/wanneer wil je stoppen? Een succesvol merk maakt het bedrijf waardevoller. Waardevolle bedrijven worden sneller en voor meer geld verkocht. Ook is het makkelijker om investeerders te vinden.

6. Een sterk merk geeft vrijheid en onafhankelijkheid

Werk je als ondernemer voor je bedrijf of werkt je bedrijf voor jou? Een sterk merk werkt altijd voor je en dat geeft jou als ondernemer de vrijheid om te blijven ontdekken, ontwikkelen en ondernemen.

==============================================

Samengevat:

· Een sterk merk zorgt voor meer omzet

· Een sterk merk zorgt voor herkenning

· Een sterk merk zorgt voor herinnering

· Een sterk merk biedt flexibiliteit

· Een sterk merk bouwt waarde op

· Een sterk merk geeft vrijheid en onafhankelijkheid

Nu is de beurt aan jou!

Welk van deze 5 voordelen spreekt jou het meest aan en welke stappen neem jij om jouw merk te creëren en in de markt te zetten?

“Build your business? Master Your Brand!
Warme groet, Suzanne

Over Suzanne Glorie


Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers deze wereld kunnen verbeteren. Er zijn zoveel geweldige ideeën die echt een verschil kunnen maken als ze de bekendheid en communities zouden hebben die ze verdienen en nodig hebben.

Ik ben geboren met de achternaam Glorie en dat is geen toeval. Het is mijn missie om een verschil te maken door de komende 5 jaar 500 bewuste ondernemers persoonlijk te begeleiden hun merk succesvol in de markt te zetten zodat zij hun bijdrage kunnen leveren aan een mooiere wereld.

Ik geloof in het creëren van een win-win-win.

– Een betere wereld,

– Blije, trouwe klanten

én tegelijkertijd

– Meer omzet, vrijheid en waarde voor de ondernemer

Hier maak ik me samen met de ondernemers die ik begeleid sterk voor!

Naar het blog archief