Terug naar het overzicht

5 voordelen van een sterk merk

Suzanne ‘Brand’ los – deel 2

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat bedrijven die sterke merken in de markt zetten succesvoller zijn. De belangrijkste redenen daarvoor zijn:

  1. Een sterk merk zorgt voor meer omzet
    Een aantrekkelijk merk zorgt voor loyaliteit bij haar aanhangers. Mensen beslissen op basis van emotie, in plaats van ratio. Ze willen zich graag ergens mee identificeren en ‘erbij horen’. Zodra mensen kiezen voor een merk is prijs een stuk minder belangrijk, met omzetgroei als gevolg.
  2. Een sterk merk zorgt voor herkenning en herinnering
    Een goed merk is een merk dat blijft ‘hangen’. Mensen kopen immers sneller een merk dat ze kennen dan een merk dat ze niet kennen. Opbouwen van merkbekendheid gaat in stappen:

    1. Een merk valt op
    2. Het komt bekend voor als je het ziet (herkenning)
    3. Het merk wordt onthouden (herinnering) 

Merkherkenning gebeurt als je geconfronteerd wordt met verschillende merken en je moet een keuze maken. Stel, je hebt trek in chips, je gaat naar de supermarkt en staat voor het schap met een scala aan merken. Je zult dan zeer waarschijnlijk kiezen voor het merk dat je herkent. 

Merkherinnering gebeurt voordat je in de winkel staat. Bij het ontstaan van de behoefte, chips in dit geval, koppel je daar direct een merk aan dat je je herinnert, bijvoorbeeld Lays. Je gaat vervolgens naar de winkel om Lays te kopen.

Vanuit merkherinnering ontstaat merkvoorkeur, het onbewust steeds kiezen voor hetzelfde merk. Je pakt als je in de supermarkt voor het chips-schap staat eigenlijk altijd automatisch Lays.

Dit is ook de reden waarom sommige merken hun verpakking zoveel mogelijk willen laten lijken op dat van een populair merk. Ze hopen daarmee de consument om de tuin te leiden.

Meestal steekt de rechter daar een stokje voor maar soms komen ze er wel mee weg, zoals het ALDI biermerk Buval dat opvallend veel lijkt op Jupiler.

 

 

 

  1. Een sterk merk biedt flexibiliteit
    Een merk overstijgt het product of de dienst. Onder een merk kunnen diverse producten en/of diensten ‘hangen’. Denk bijvoorbeeld aan modellen bij automerken. Als een bepaald product, model of een bepaalde dienst niet loopt kan het eenvoudig worden vervangen. Het stelt je tevens in staat iets nieuws te ontwikkelen en marktkansen te creëren.
  2. Een sterk merk bouwt waarde op
    Voor iedere ondernemer is het verstandig om een exit-strategie te hebben. Hoe/wanneer wil je stoppen? Een succesvol merk maakt het bedrijf waardevoller. Waardevolle bedrijven worden sneller en voor meer geld verkocht. Ook is het makkelijker om investeerders te vinden.
    Een sterk merk zorgt voor herkenning en herinnering.
  3. Een sterk merk geeft vrijheid en onafhankelijkheid
    Werk je als ondernemer voor je bedrijf of werkt je bedrijf voor jou? Een sterk merk werkt altijd voor je en dat geeft jou als ondernemer de vrijheid om te blijven ontdekken, ontwikkelen en ondernemen.

Welk van deze 5 voordelen spreekt jou het meest aan en welke stappen neem jij om jouw merk neer te zetten?

Laat mij je op weg helpen en klik hier om jouw gratis 30 minuten brand strategy sessie in te plannen.
Of download het gratis e-book : Build your business? Master Your Brand!

 

 

Naar het blog archief