Terug naar het overzicht

5 toptips om je personal branding te boosten

Deze blog schrijf ik terwijl ik in het vliegtuig zit op weg terug uit Londen, waar ik, samen met Marina de Haan in een professionele studio een hele dag opnames heb gehad voor een 10-delige videotraining over branding en business.

Eigenlijk had ik een hele andere blog klaarstaan maar een aantal tips die we deze dag in Londen op video gezet hebben moest ik gewoonweg met jullie delen.

Het zit namelijk zo, ik ben gevraagd om naar Londen te komen, naar het hoofdkantoor van Wealth Dragons om samen met Marina deze serie op te nemen die op het Wealth Dragons Education platform komt te staan waar maar liefst 40.000 ondernemers toegang toe hebben.

No alt text provided for this image
Waarom krijgen wij deze kans? Omdat Marina en ik experts zijn op ons gebied, Marina in business en ik in branding en we ons op deze manier positioneren en zichtbaar zijn.

Grote kans dat jij het merk bent, dat je business om jouw kennis en kunde draait. Dat maakt jou een expert op jouw vakgebied. Jij kunt iets wat een ander niet kan, anders zou je geen ondernemer geworden zijn.

Hoe je deze expert status stevig neerzet en benut om jouw merk te boosten lees je in de 5 toptips hieronder. De zomerperiode is een uitgelezen periode om je te buigen over jouw propositie en de voorbereidingen te treffen die ervoor zorgen dat je de 2e helft van dit jaar zichtbaarder bent dan ooit.

1. Ken de pijn van je doelgroep

Alvorens je jezelf als expert neer kunt zetten moet je heel helder hebben wat de pijn van je doelgroep is en wat jouw toegevoegde waarde is. Veel ondernemers die ik tegenkom missen focus, ze willen de hele wereld helpen en schieten daardoor met hagel. Als je je op iedereen richt, spreek je niemand aan. Hoe specifieker je jouw boodschap afstemt op jouw doelgroep. Hoe meer je door hen gezien zult worden als expert. Neem eens de tijd om een marktonderzoekje te doen en vraag je klanten waar zij ’s-nachts van wakker liggen. Kruip in de huid van jouw potentiele klant zodat je exact weet wat zij nodig hebben.

2. Creëer content rondom jouw expertise

Nu je de pijn van je doelgroep kent is het tijd om hen te helpen door waardevolle content te gaan creëren. Je verkoopt niet, je onderwijst en adviseert. Bedenk waarmee je jouw doelgroep kunt helpen en ga aan de slag. Blogs, video’s, artikelen, een e-boek. Er zijn zoveel vormen en media te bedenken die je kunt gebruiken. De inhoud is hierbij belangrijker dan de vorm. Vraag je wel af, welke kanalen en middelen gebruikt mijn doelgroep het liefst en stem je daarop af.

3. Zorg voor een consistente, unieke boodschap

Ga terug naar je WHY, Visie en Missie. Waarom ben je ooit begonnen met ondernemen, wat is je stip op de horizon en wat is de bijdrage die jij levert aan deze grote droom?

Check vervolgens jouw communicatiekanalen. Is de boodschap die je brengt persoonlijk, congruent met deze visie en missie en consistent doorgevoerd? Alleen dan ben je onderscheidend, geloofwaardig en zal je het vertrouwen winnen van je doelgroep.

4. Start met geven en delen

Zorg dat je de kanalen klaar hebt staan om je waardevolle content te delen. Kies de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Help jouw doelgroep om hen te helpen. Ik zie het nog zo vaak gebeuren dat er prachtige content is maar er vervolgens geen enkele ‘call to action’ is. Op het moment dat je de interesse van jouw doelgroep gewekt hebt zijn ze hongerig naar meer. Stel ze niet teleur maar richt de marketingkanalen zo in dat je ze waarde kunt blijven leveren. Zorg voor goede landingpages met een opt-in, een aantal gratis producten en een mooi aanbod om met jou te werken.

5. Creëer een Planning start de uitvoering en evalueer

Maak een plan. Wat is het pad waarlangs je jouw ideale klant gaat kwalificeren. Welke stappen doe je wanneer en waar leiden ze naartoe? Maak een communicatiekalender van de uitingen en de kanalen en plan zoveel mogelijk van tevoren in. Dit geeft je houvast en rust. Neem niet te veel hooi op je vork. Het is beter een aantal dingen goed te doen dan heleboel zaken half. Zorg dat je bij de uitvoering kunt meten wat de resultaten zijn, hoeveel views, reacties, downloads en/of aanvragen levert het op? Op deze manier kun je evalueren en waar nodig je boodschap en je campagnes bijstellen.

==============================================

Samengevat:

  1. Ken de pijn van je doelgroep
  2. Creëer content rondom jouw expertise
  3. Zorg voor een consistente, unieke boodschap
  4. Start met geven en delen
  5. Creëer een planning, start de uitvoering en evalueer

Nu is de beurt aan jou!

Wat kun jij doen om jouw brand te boosten de 2e helft van het jaar?
Hoe kun jij je als expert op jouw vakgebied positioneren?

Build your business? Master Your Brand!
Warme groet, Suzanne

 

Over Suzanne Glorie

Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers deze wereld kunnen verbeteren. Er zijn zoveel geweldige ideeën die echt een verschil kunnen maken als ze de bekendheid en communities zouden hebben die ze verdienen en nodig hebben.

 

Ik ben geboren met de achternaam Glorie en dat is geen toeval. Het is mijn missie om een verschil te maken door de komende 5 jaar 500 bewuste ondernemers persoonlijk te begeleiden hun merk succesvol in de markt te zetten zodat zij hun bijdrage kunnen leveren aan een mooiere wereld.

Ik geloof in het creëren van een win-win-win.

– Een betere wereld,

– Blije, trouwe klanten

én tegelijkertijd

– Meer omzet, vrijheid en waarde voor de ondernemer

Hier maak ik me samen met de ondernemers die ik begeleid sterk voor!

Naar het blog archief