Terug naar het overzicht

7 tips om in crisistijd bij te blijven dragen

Het is een bizarre tijd. Het Coronavirus houdt de wereld in zijn greep. Veel mensen worden ziek, mensen overlijden, het openbare leven ligt stil en veel ondernemers zien hun business teruglopen. We kunnen de consequenties nog maar nauwelijks overzien. Dat leidt tot angst en onzekerheid. Gelukkig komen er ook mooie initiatieven tot stand, mensen die elkaar helpen en ondersteunen.

Wat doe je nu als ondernemer? Ga je bij de pakken neerzitten, focus je op wat er allemaal niet meer kan/mag en verlam je jezelf in de angst over hoe het nu verder moet? Of, ga je kijken wat je wel kunt. Focus je je op welke bijdrage jij nu kunt leveren om jouw klanten en/of de mensen in jouw omgeving te helpen en een hart onder de riem te steken?

In deze blog deel ik 7 tips die jou als ondernemer kunnen helpen om in deze crisis waarde te creëren en je voor te bereiden op de tijd die komen gaat.

1. Kijk goed naar je dienstverlening

Veranderende tijden vragen andere vormen van dienstverlening. Er is op dit moment geen mogelijkheid om jouw klanten via persoonlijk contact te bedienen. Vraag je dan af welke mogelijkheden er wel zijn.

Kun je jouw service op afstand aanbieden en zo ja, in welke vorm?

  • 1:1 online coaching/begeleiding/instructie
  • Online evenement: webinar, seminar, workshop
  • Instructievideo’s, online leeromgeving
  • Mailings
  • Telefonisch contact

 2.    Wat kun je nu bijdragen?

De wereld lijkt op slot te zitten. We mogen niet meer bij elkaar komen en veel diensten kunnen niet meer uitgevoerd worden. Er is echter altijd wel iets wat je kunt doen. Met jouw kennis en ervaring kun je mensen adviseren, helpen en/of ondersteunen.

Het is nu de tijd om je klanten en relaties te laten weten dat je aan hen denkt. Door ze op te bellen, een berichtje of een (digitaal) kaartje te sturen of positieve berichten te posten. In tijden van crisis is een vriendelijk, positief woord erg waardevol. Hoe kun je mensen nu inspireren? De ene mens krijgt meer voor zijn/haar kiezen dan de ander. Laten we elkaar helpen om hier zo goed mogelijk uit te komen. Kijk naar elkaar uit.

3.    Pas de vorm en inhoud van je dienstverlening aan

Het vergt creativiteit en aanpassingsvermogen om je bestaande dienstverlening aan te passen. Er zijn echter altijd mogelijkheden Kun je bijvoorbeeld tips geven om te ontspannen, voor persoonlijke verzorging en/of de gezondheid. Heb je producten die je mensen kun aanbieden om thuis te gebruiken? Kun je oefeningen geven die mensen thuis kunnen doen of heb je informatie of content die mensen nu het leven makkelijker en/of leuker kan maken? Mensen gaan minder de deur uit, hebben meer tijd om aan zichzelf en/of aan hun gezin te besteden. Kun je jouw producten die mensen eerder bij jou kwamen halen nu thuis (laten) bezorgen? Of kun je het via een onlinekanaal aanbieden (zie punt 1). Kun je de abonnementen van huidige klanten omzetten naar een online/coaching op afstand abonnement? Bespreek met je klanten hoe ze nu door jou geholpen kunnen/willen worden. Wees open!

4.    Sla de handen ineen

In deze onzekere tijden is het fijn om te kunnen klankborden met andere ondernemers. Gedeelde smart is halve smart. Kijk in je netwerk om te zien met wie je online kunt sparren. Samen weet je ook meer dan alleen. Een ander kijkt vanuit een eigen perspectief naar jouw situatie en komt wellicht met hele creatieve oplossingen. Wellicht vormen zich mogelijkheden om samen nieuwe diensten/producten te creëren. Zet eens een online brainstormsessie op met een aantal ondernemers. Brainstormen haalt je uit je tunnelvisie en het geeft positieve energie. Je kunt de gratis tool Sketchboard gebruiken om ook online real time te kunnen brainstormen.

No alt text provided for this image

5.    Creëer content

Deze tijd is ideaal om content te creëren. Iedere ondernemer heeft waardevolle kennis, ervaring en kunde die je op de één of andere manier zou kunnen delen. Kijk welke vorm jou het beste past. Ter inspiratie vind je hieronder een aantal vormen.

  • Geschreven woord, in een boek, een artikel, een blog, een gedicht, mooie quotes, een geschreven training.
  • Beeld – mooie foto’s, schilderijen, kunstwerken, illustraties, infographics, moodboards.
  • Video – instructievideo’s, inspiratievideo’s, mini-documentaire, entertainmentvideo’s, vlogs.
  • Podcast – interviews, verhalen, inspiratie, instructie.

Er zijn nog vele vormen te bedenken en ook mooie combinaties te maken. Hierin kun je ook heel goed (op afstand) samenwerken met anderen. Kun jij goed schrijven maar niet vormgeven? Kijk dan of je voor een ander kunt schrijven en diegene voor jou iets mooi kan vormgeven. Bijzonder tijden vragen om creatieve oplossingen. Het is toch prachtig als je elkaar op deze manier vooruit kunt helpen?

6.    Laat jezelf zien

Duik niet onder. Hoewel het continu binnen moeten zitten en de stillegging van het openbare leven uitnodigt tot een kluizenaarsbestaan, is het nu belangrijk om zichtbaar te blijven. In de vorige punten heb je kunnen lezen hoe je toch nog kunt bijdragen, kunt delen en kunt samenwerken. Dat vergt wel inspanning. Je moet de stap nemen om (digitaal) naar buiten te treden en zichtbaar te zijn. Dat is voor sommige mensen best een uitdaging. Het is echter een belangrijke manier om jezelf en je business in de gedachten van jouw doelgroep en de omgeving te houden, zelf scherp te blijven en sterker uit deze crisis te komen.

7.    Wees flexibel

Last but not least, wees flexibel en optimistisch. Dit zijn hele bijzondere tijden. Niemand weet wat er gaat gebeuren en hoe de wereld er straks uitziet. Het heeft geen zin om te doemdenken, daar verander je niets mee. De vraag: “wat kan er wél?” levert je meer energie en inspiratie op dan te focussen op wat er allemaal niet meer kan en mag. Kun je niet meer doen wat je deed, kijk dan wat je dan wel kan! Pak een oud talent of een oude hobby weer op. Ga zingen, schilderen, schrijven of knutselen. Wie weet wat voor ideeën en inspiratie je weer opdoet. Kijk wat je kunt doen om een ander te helpen of op te vrolijken. Kun je mensen om je heen die in de zorg, retail of een andere vitale sector werken ondersteunen?

Flexibiliteit, positiviteit en dankbaarheid zullen nieuwe kansen creëren en zullen ervoor zorgen dat we sterker uit deze crisis komen, daar ben ik van overtuigd.

Samenvattend:

  1. Neem je dienstverlening onder de loep
  2. Kijk wat je NU kunt bijdragen
  3. Pas je dienstverlening/product aan
  4. Sla de handen ineen
  5. Creëer content
  6. Laat jezelf zien
  7. Wees flexibel en optimistisch

Een ernstige zaak

Ik ben me terdege bewust van het feit dat er mensen zijn die door het Coronavirus voor hun leven vechten, mensen die dierbaren verliezen, mensen die alles op alles zetten om mensenlevens te redden, mensen die enorme financiële zorgen hebben en mensen die eenzaam zijn.

Daarom druk ook ik iedereen op het hart om je aan de regels en richtlijnen te houden, om liefdevol en compassievol te zijn naar anderen en daar waar mogelijk (op veilige afstand) anderen te helpen en te ondersteunen.

Langs deze weg wens ik iedereen heel veel kracht, sterkte, gezondheid en liefde toe!

Mijn bijdrage voor jou

Er zijn nu veel ondernemers die het grootste deel van hun business zien verdwijnen en die het enorm moeilijk hebben. Mijn kennis en kunde ligt in de marketing en branding. Al meer dan 25 jaar ben ik in deze business werkzaam, waarvan al 17 jaar als zelfstandig ondernemer. Ik heb al eerder een crisis meegemaakt. Ik ben al eens nagenoeg alles kwijtgeraakt en ben weer opnieuw begonnen.

Ik bied je bij deze een 1:1 online sparringsessie aan. Hierin luister ik naar jouw verhaal en denk ik met je mee om te komen tot nieuwe manieren om jouw kennis en kunde nu zakelijk in te zetten. Daarnaast zou ik graag een online branding brainstorm op willen zetten waarin we met een groep ondernemers elkaar inspireren en helpen om nieuwe ideeën/concepten te bedenken en uit te werken. Stuur me een bericht als je hier interesse in hebt.

Vind je de informatie uit dit blog waardevol? Deel het dan met jouw relaties! Dat waardeer ik enorm.

Naar het blog archief